čtvrtek 9. srpna 2012

Balzámy na rty: Pomáhají nebo škodí?

Je to už nějaký ten rok, kdy kamarádka reagovala na moji potřebu neustále si patlat rty balzámem. ,,Čím víc si ty rty budeš mazat, tím je budeš mít vysušenější. Je to začarovaný kruh." Své lásky k balzámům jsem se nechtěla vzdát a tak jsem tuto větu ignorovala a dál dělala, že jsem ji vlastně neslyšela. Ale v hlavě mi zůstala a vzpomněla jsem si na ni pokaždé, kdy mi popraskaly rty, byly samá šupinka, a to přesto, že jsem na ně dala balzám aspoň desetkrát za den. 
Ještě mnohem více jsem na kamarádku vzpomínala tehdy, když jsem se ponořila do kosmetického blogového světa, kde neexistuje snad blogerka, která by neměla doma tunu balzámů a nemazala si rty od rána do večera. Tak mě napadlo zapátrat po původu kamarádčina tvrzení. Co jsem vyzkoumala?


Jak už tomu bývá, našla jsem dva protichůdné názory. Jedni tvrdí, že ano, že balzámy rtům škodí, vysušují je a určitě je neuzdraví. Balzámem vytvoříme na rtech bariéru, přes kterou pak rty nemohou dýchat a zabraňujeme jim, aby se samy regenerovaly. Druhá strana (většinou výrobci balzámů) tvrdí, že to není pravda. Že rty samy o sobě žádnou takovou vlastnost nemají a balzám jim v tom tedy nemůže ani bránit. 
Takže jsme nic nevyřešili a já bych to dala na stejnou hromadu jako silikony, hliněné soli a další kontroverzní věci, kdy na ně jedni nadávají, druzí je brání a pravda je kdoví kde.

Sama ale vím, že čas od času mívám období, kdy balzámy používám sporadicky (třeba jednou denně) a rty mám naprosto v pořádku. Někdy mám ale balzám stále v pohotovosti a používám ho desetkrát i více denně. A mé rty jsou samá šupinka. Že by na tom opravdu něco bylo? 

Poslední americký průzkum tvrdí, že balzámy nejsou samy o sobě špatné. Některé z nich ale obsahují látky, které naše rty opravdu vysušují. Dermatoložka Gary Slaughter tvrdí něco podobného, co už mi kdysi řekla výše zmíněná kamarádka. ,,Látky v některých balzámech rty skutečně vysušují a nutí tak uživatele, používat je znovu a znovu. Je to začarovaný kruh." Na co tedy dávat pozor?

KAFR (Camphor), FENOL (Phenol), MENTOL, KYSELINA SALYCILOVÁ (Salycil Acid)

Úplně bez viny nejsou také balzámy s lákavými vůněmi a skvělou chutí. Ty vás potom nutí rty olizovat, což je jedna z nejhorších věci, které můžete vašim rtům udělat. Sliny obsahují trávící enzymy, které narušují přirozenou ochrannou vrstvu rtů.

Obecně je na rty doporučována klasická vazelína nebo produkty z včelího vosku (klidně rovnou med).

Dobrá zpráva na konec. Závislost na balzámech na rty je psychického rázu. K jejímu odstranění vám tedy postačí ,,pouze" pevná vůle. :-)

Článek berte jako zajímavost, nikoliv jako závratný objev, podle kterého se musíte nutně řídit. Já sama patřím mezi ty, kteří bez balzámu na rty nedají ránu. A vzdávat se toho nebudu. Jen si teda začnu trochu dávat pozor na výše zmíněné látky. Bohužel teď aktuálně mám doma balzámy, u kterých bylo složení napsáno na papírovém obalu, který jsem samozřejmě vyhodila. Ale s klidem je spotřebuji tak jako tak. Jen příště při nákupu nových, se na to složení podívám a pokusím se toho vyvarovat.

Napadlo vás někdy, že vám balzámy na rty škodí? Uvažovali jste někdy o tom, že jejich používání aspoň částečně omezíte?

23 komentářů:

  1. Zajímavý článek ! Něco na tom určitě bude. Ale to je tak asi se vším.. nic se nesmí přehánět :))

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavé, také jsem se nad tím zamýšlela, takže děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  3. No já nevím, já suché rty nemám, když používám balzámy,žádné šupinky,záleží asi na tom, které člověk používá.Určitě ale platí všeho s mírou

    OdpovědětVymazat
  4. Přesně tak, ono zkrátka hodně záleží na balzámu, ale to je se vším - s krémy na ruce, na obličej, i právě s balzámem na rty. A určitě se nemá nic přehánět. Já si mažu rty jen, když opravdu cítím, že jsou suché (a potom hodně v zimě, protože to mi jinak praskají do krve a není to moc příjemné). Ale na produktech ze včelího vosku něco bude, v nějakém přírodním obchůdku jsem takový balzám viděla, asi ho prubnu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já osobně, když je nejhůř, tak nedám dopustit na klasický med. ten rty dokáže vyléčit zázračnou rychlostí. Ale balzámy se včelím voskem jsou skvělá a hlavně praktičtější alternativa. Vyjít ven s pusou od medu, to asi není žádná výhra :-D

      Vymazat
    2. Já obecně nedám dopustit na klasický med. :)) Ale na rty je taky skvělý... Ovšem s praktičností máš naprostou pravdu. :))

      Vymazat
  5. Nesnáším, když mám rty ,,jen tak" a proto si na ně pořád něco matlám. Vazelínu, balzámy, lesky :) Rty mi zatím vysušoval jen jeden a to jsem jich otestovala pěknou hromádku, takže to až taková hrůza není a používám je vesele dál :D

    OdpovědětVymazat
  6. Já mám taky období, kdy mi rty stačí přejet balzámem jednou dvakrát za den a pak zase, kdy si je musím mazat každých 10 minut a to používám třeba jeden a ten samý balzám... Každopádně balzámů se nevzdám, nemám moc pevnou vůli :)

    OdpovědětVymazat
  7. Je pravda, že cokoliv chemického škodí. Ale já se jich stejně nevzdám

    OdpovědětVymazat
  8. Dle mého názoru olizování rtů rtům škodí a to zejména v zimě. Jako malá jsem si rty olizovala až na bradu, čímž mi vznikaly rudé fleky. nadruhou stranu olizování rtů rty někoho jiného... to přece musí být léčivé :)

    OdpovědětVymazat
  9. Super článek, mám ráda takové zábavně poučné posty. ;-) Rozhodně mám doma asi 20 balzámových kousků, ale jsem hodně líná je používat. Jak už tu bylo řečeno, nejradši si dělám masku na pleť z medu a rty nevynechávám. Ještě používám scrub na rty od Lush a je to paráda.
    Výborný článek'
    Vivi

    OdpovědětVymazat
  10. Chtěla jsem napsat, že "jak už tu bylo řečeno, nejlepší je na rty med". ;-)

    OdpovědětVymazat
  11. Děkuji všem za komentáře. Jsem ráda, že se článek líbí a že jsme se většinou v názorech shodly. :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Zaujal mě nadpis tvého článku v něčím seznamu blogů. Dovol mi se představit ti jako blogerka, která balzámy nepoužívá :)) Nějaké doma sice mám, ale čert ví kde. Na cesty si je balím spíš tak pro formu, kdyby něco. A používám je opravdu jen když je to nutné: např. když mám silnou rýmu a dýchám pusou -> rty se mi vysušují. Jinak jsem toho názoru, že čím víc patláš, tím víc si rty zvykají a balzám tak potřebují. Mám to takto ozkoušeno, jako to píšeš ty s těmi šupinkami.
    Krom toho (a teď se definitivně dobrovolně vystrnadím ze světa blogerek) mi nejsou pohodlné. Většinou mi na puse vadí, neumím popsat proč. Nedejbože, když mám pak příteli dát pusu, to s balzámem doslova nesnáším. Možná ta moje averze pramení i z toho, že ráda používám výrazné rtěnky, tak to se s balzámem moc neslučuje.
    Každopádně díky za článek, je užitečný ;-) Nakouknu k tobě častěji.
    Verunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji za pěkný komentář. Tak jsme přece jen našli výjimku potvrzující pravidlo a někoho,kdo na balzámy moc není. Myslím, že ti my všechny ,,závislačky" můžeme jen závidět. :-)

      Vymazat
  13. Děkuji za zajímavý článek... vůbec jsem netušila, že balzámy mohou být i škodlivé nebo dokonce pro rty návykové... Já jsem ale zrovna z těch, které nedají baz balzámu ani ránu, protože například po delší době v klimatizovaném prostředí mě hrozně začnou pálit rty a nic jiného než balzám mi nepomůže :(

    OdpovědětVymazat
  14. Nejde jen o balzámy, jde o celou kosmetiku jako takovou (myslím ty věty o závislosti pokožky, ztráty přirozené schopnosti pokožky postarat se o sebe sama...). Tělo má od přírody poměrně hodně dobrou seberegenerační vlastnost, kterou ale chemie v kosmetice potlačuje (proto, když pak vynecháte třeba jedno namazání obličeje krémem, máte hned pocit, že je příšerný a považujete to za jasný důkaz, že tudíž bez pleťového krému není možné žít). Není to jen teoretizování. Sama jsem se NA VLASTNÍ kůži přesvědčila, že nechat svou "krásu" napospas přírodě není šílenství ani sebevražda pleti, vlasů atd. Byla jsem týden "v divočině", kde jsem se fakt neobtěžovala s čištěním pleti, manikúrou a jinými chemickými rituály (kromě nejnutnější hygieny) a můžu říct, že i přesto jsem pleť měla snad nejkrásnější za celý svůj život. A to "jen" tím, že jsem nechala pracovat přírodu - díky fyzicky náročné túře jsem každý den vypotila všechny škaredosti z těla a pak se jen večer opláchla čistou vodou z potůčku...a měla jsem pleť jak dětskou prdýlku, žádné zanesené póry, žádné přesušené nebo mastné zóny na pleti...a to vše bez peelingů, masky, pleťové vody, gelů, sér a podobných blbostí. Věděli jste třeba mimochodem, jak pracují hydratační krémy? Víte, jak se ty molekuly hydratace dostávají do pokožky? Navážou se na další chemické kraviny v těch krémech, aby mohly projít přes póry a dostanou se sice dovnitř, jenomže ty chemické srajdy, o kterých se zmiňuji, slouží jen jako "přenašeče" pro tu hydrataci, žádný jiný význam nemají, takže pak zůstanou na kůži a překáží tam - a tím kůži obtěžují, zanáší, ničí přirozenou hydratační vrstvu obličeje a schopnost pokožky samohydratace, vysušují apod. takže vy potom mažete ještě víc, aby plet nebyla tak suchá a vůbec si neuvědomujete, že podle reklamy na krabičce sice pleť "hydratujete", ale zároveň ji ve skutečnosti vysušujete...a jste v začarovaném kruhu, kupujete si další hydratační krémy, vyhazujete další peníze a výrobci si mnou ruce a smějí se, jak jsou ti spotřebitelé pitomí. A téma hydratačních krémů bylo jen příkladem za všechny. Jsem jediná, komu to připadá smutné? Víte, je fakt k pláči, že v dnešním světě se všechno točí kolem peněz, člověk jako takový je jen loutka, která se nechává manipulovat reklamami a vůbec nad tím nepřemýšlí zdravým selským rozumem.
    Ne, opravdu to není nějaký poplašný hoax, co mi došel mailem, ale informace z vědeckých a populárně naučných knih, magazínů. Já osobně to řeším tak, že používám z kosmetiky co nejméně věcí a to co nejméně je to možné (aby se mě lidé nelekali, abych se cítila dobře a aby mi nepoužití kosmetiky neuškodilo víc než její použití).

    OdpovědětVymazat
  15. Určitě na tom něco bude. Myslím si to už dávno, snažím se na rty a na oční víčka dávat co nejméně chemikálií, protože v blízkosti je citlivá sliznice, kterou se do těla snadněji dostávají všechny látky. Nikdy jsem se rty neměla problémy. Ale všude na blogu jsem četla, jak jsou balzámy skvělé a jak to bez nich nejde. Tak jsem si jeden pořídila. A opravdu se mi v tu dobu rty zhoršily a nutilo mne to mazat a mazat. Pak jsem balzám někde ztratila a brzo se to dalo zase do pořádku a samo. Balzámy úplně nezatracuju, takové jelení loje a podobné nejsou na zimu špatné, ale nesmí se to přehánět.
    Zároveň souhlasím s příspěvkem placataplaneta.
    Nejlepší by asi bylo nepoužívat žádnou kosmetiku. Ale je tak těžké odolat! Takže já to beru tak, že někdo kouří a ničí si zdraví, a já používám kosmetiku a ničím si zdraví. Beru to jako závislost. Nic co by mi přineslo víc než okamžité potěšení a dlouhodobě si zadělávám dobrovolně na problém.
    Potěšilo mne, že někdo se na to dívá tak jako já.

    OdpovědětVymazat
  16. nevím ale já když si večer na třu rty výživným balzámem tak je ám ráno úžasně hebké :))

    OdpovědětVymazat
  17. Ono jde asi o to, jaký balzám máš. Já mám od Labella med protection a vždycky mi stav rtů jen zlepšil. Kdybych nepoužívala balzámy, pusu budu mít na troud a můžu ji jen seškrábat ze tváře :DDD

    OdpovědětVymazat
  18. Většinou ty levnější bývají záměrně "odfláknuté", právě proto, aby schválně vysušovaly a ty jsi kupovala dál. Ty dražší balzámy, ideálně z přihrádky bio kosmetiky v sobě žádný "sajrajt" nemají, tam by tedy problém být neměl. Taky se ale ve svém okolí často setkávám s názorem, že mi po rtěnkách a po balzámech rty zchoulostiví a že se nemám vůbec líčit, že si zničím pusu..:-)

    OdpovědětVymazat
  19. Já jsem začala balzámy na rty používat asi v patnácti letech. Dřív jsem si na pusu nedávala vůbec nic ale přes léto se mi najednou z ničeho nic sloupla skoro celá kůže ze rtů, byly ze dne na den v příšerném stavu, krvavé, vyschlé, au :( Tak jsem si koupila nějaký obyčejný mazátko z drogerie (astrid tuším) a od té doby mám klid a balzám si máznu tak dvakrát třikrát denně. Nejradši mám s kakaovým máslem od Ziaji, tam tu hydrataci na rtech úplně cítím, naopak vůbec nemusím Labelo, nedělá mi na rtech dobře ani trochu. Oblíbené Balea mám taky, většinou různě po bytě, v ložnici, po kabelkách, takové to kdyby něco.

    OdpovědětVymazat
  20. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat