středa 19. září 2012

Co je to parfém

Abych vás těmi recenzemi nezahltila, dáme si dneska povídací článek. Rozhodla jsem se shrnout základní poznatky o parfémech. Věřím, že pro mnohé z vás to nebude nic nového, ale myslím si, že opakování je matka moudrosti a není na škodu mít tyto informace na jedné kupě. Takže jdeme na to.


                                                                                                                                                      Zdroj
Začneme hezkou formulkou z wikipedie aneb co je to parfém: Parfém je obecné označení směsi esenciálních olejů a dalších aromatických látek. Má za úkol vydávat nějakou specifickou a příjemnou vůni. Jeho užitím lze u lidí vyvolat různé pocity a touhy či podtrhnout charakter nositele.

Je určitě nutné zmínit, že to co nazýváme parfémem, není vždy pravý parfém (viz rozdělení níže). Ale termín parfém se v hovorové češtině zakořenil právě jako označení pro všechno voňavé a používá se docela hojně. Osobně si myslím, že na tom není nic špatného, sama to slovo běžně používám, ale je nutné mít na paměti, že se jedná o hovorovou češtinu. Správně bychom měli používat slovo vůně (z anglického fragrance). Ale nezní to tak zvučně jako parfém, že? :-)

Dělení podle zastoupení parfémové kompozice
Parfém - nejintenzivnější vůně, která je k dostání, obsahuje 15 - 40% vonných látek
Parfemovaná voda (EDP) -  obsahuje 12 -15% vonných látek, tato koncentrace je díky ideálnímu poměru výkon/cena nejběžnější a nejoblíbenější
Toaletní voda (EDT) - podíl vonných složek je 6 - 12%
Kolínská voda (EDC) - 4 - 6% vonných složek
Voda po holení - 1 - 3% vonných složek
(ta čísla berte spíše orientačně, na každé stránce se to mírně liší)

Pyramida
Parfém se skládá ze tří částí, podle toho, jak se které složky uvolňují.
Hlava - jsou první vonné tóny, které po aplikaci ucítíte. Právě tyto tóny upoutají vaši pozornost (nebo naopak odradí). Tato část však trvá jen několik minut (maximálně 15, ale spíše méně)
Srdce - Střední část, která začíná po odeznění prvních tónů a trvá v řádu hodin (obvykle 2 - 3)
Základ - poslední složka, která je nejvíce stabilní a je velmi důležitá, protože vydrží vonět nejdéle (až 24 hodin)

Podrobnější rozdělení obvyklých složek pro jednotlivé části (česky jsem to bohužel nenašla, doufám, že nevadí)
                                                                                                                                                      Zdroj

Na závěr základní ifnormace o skladování. Životnost parfému prodloužíte, pokud jej nebudete vystavovat slunečnímu svitu a vysokému teplu. I tak byste ale každý parfém měli spotřebovat nejpozději do 36 měsíců od jeho prvního otevření.

Pokud se chcete o parfémech dozvědět více, doporučuji stránky www.arome.cz, kde se dozvíte základní informace, recenze na stovky parfémů, nejrůznější zajímavosti a můžete si zde také na fóru popovídat s dalšími parfémovými nadšenci.

Do komentářů mi určitě můžete napsat vaše oblíbené parfémy. Ráda se nechám inspirovat. Já vám o svých oblíbencích napíši někdy v budoucnu.

8 komentářů:

  1. Pěkný článek :) Mezi moje favority patří Burberry Brit a Dalimania od Salvator Dalí (ten se už bohužel nevyrábí). Jinak mám ráda i lehké květinové vůně, ale mezi nimi jsem ještě žádného oblíbence, u kterého bych si řekla, že to je ON, nenašla.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za zajímavý článek :-) Já žádný odborník nejsem, takže jsem se poučila :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Super článek! Konečně mám jasno v tom, co je to vlastně ta hlava, srdce a základ. Sice se to dá odvodit, ale konečně mám jistotu :) Hrozně si ujíždím na vůni London od Paula Smithe (EdP), ta vůně mi dodává sebevědomí :). Mám od něj ještě Rose, kterou mám moc ráda na zimu, je docela sladká. I když se teď vydávám cestou přírodní kosmetiky, na tyhle vůně prostě pokrytecky nedám dopustit.

    OdpovědětVymazat
  4. Moje láska je Hypnose :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Pro mě to je určitě poučný článek :), konečně vím, co znamenají ty zkratky :). Ještě jsem si žádnou vůni neoblíbila tak, že by mě charakterizovala, takže po té pravé stále pátrám :).

    OdpovědětVymazat
  6. Sice už to vím, ale stejně přínosný článek. :)
    O svých parfémech už jsem psala, nicméně ten, který by mi lahodil absolutně a stoprocentně, ještě nemám... :)

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji všem za tipy, mám v úmyslu si teď objednávat větší množství vzorků a pokusit se najít nějakou novou vůni, takže vše jsem si poctivě zapsala a vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  8. Skvělý článek, díky za něj! Konečně má člověk pohromadě dělení parfémů :)

    OdpovědětVymazat